Az emissziós botrány eseményei
Következő cikkünk a dw.com-on megjelent ismertető fordítása.
2015. szeptemberében robbant a bomba: a Volkswagen zárt ajtók mögött elismerte az Egyesült Államok környezetvédelmi biztosainak, hogy világszerte 11 millió dízelüzemű járművükbe szoftveres csalást épített. Ennek segítségével a teszteken az autók a valósnál kisebb károsanyag kibocsátási értékeket produkáltak. Két héttel később az Environmental Protection Agency a csalást bejelentette a sajtónak.
Néhány nappal a botrány kitörése után Martion Winterkorn, a Volkswagen akkori CEO-ja lemondott pozíciójáról, azonban bizonyos kinevezései megmaradt a Volkswagen csoporton belül. Winterkorn utódja Matthias Müller lett, aki korábban a Volkswagen alá tartozó Porsche igazgatója volt.
2015. októberében a német hatóságok rajtaütést végeztek a Volkswagen főhadiszállásán, illetve a cégcsoport egyéb telephelyein.
2016. január 4-én az Egyesült Államok kormánya pert indított a Volkswagen detroiti ága ellen. A vád: csalás és az amerikai klímavédelmi szabályok megszegése. Az Egyesült Államok 46 milliárd dolláros kárpótlást követelt a gyártótól a Clean Air Act törvény megszegéséért (a "Tiszta Levegő Törvény").
2016. márciusában a Volkswagen Egyesül Államokbéli divíziójának vezetője, Michael Horn, lemondott. A botrány kitörése utáni időszakban hozzá fordultak az amerikai hatóságok. Horn hivatalos bocsánatkérő nyilatkozatot adott ki az autógyártó nevében, amelyben megbocsátást kért a közvéleménytől.
Október 25-én megegyezés született az autógyártó és az USA kormánya között: a Volkswagen büntetése 15,3 milliárd dollár lett. Emellett az érintett autókat el kellett látni tiszta szoftverrel és hardverrel, különben a Volkswagennek vissza kellett vásárolnia őket a tulajdonosoktól.
Az emissziós botrány 2015-ös kirobbanásakor az elemzők ugyan céloztak arra, hogy más autógyártók is érintettek lehetnek a csalások kapcsán, csak 2017-ben bővült hivatalosan a vádlottak listája. Az elvégzett tesztek során számos más autógyártó járműveiben is találtak a Volkswagenéhez hasonló csalásokat. Júliusban hatósági nyomozás indult a Porsche és Daimler ellen, de például az Audit és a Chryslert is érték vádak.
Az emissziós botrány ellenére a Volkswagen megúszta a marketing-katasztrófát. Felmérések mutatják, hogy a németek 55 - 67 százaléka továbbra is bízik az autógyártóban. Az amerikai kutatások szerint a megkérdezettek 50 százaléka vélekedik pozitívan a német gyártó járműveiről.
2018. januárjában a Volkswagent újabb hatalmas csapás érte: riportok jelentek meg azzal kapcsolatban, hogy állatkísérleteket végeztek, melyek keretében majmoknak dízel kipufogógázt kellett belélegezniük. A helyzeten az sem javított, hogy ezzel egy időben egy másik kísérlet alatt emberi alanyoknak viszonylag ártalmatlan nitrogén dioxidot kellett belélegezniük. Bizonyos médiafelületek ezt rosszul értelmezték és azt közölték, hogy veszélyes gázokat használtak fel az emberkísérleteknél.
Az emissziós botrány komoly hatással van a német gazdaságra. Önt is érintik a változás szelei, vagy terjeszkedni a Nyugat-európai piacra? Keresse fel a Cégalapítás Németországban honlapját!
,