Székhelyszolgáltató kötelezettségei 2025-ben: Amit a törvény előír

2025-ben a székhelyszolgáltató kötelezettségei még hangsúlyosabb szerepet kapnak, hiszen a jogszabályok egyre szigorúbban szabályozzák a cégszékhelyek kezelését. A székhelyszolgáltató nem csupán egy cím, hanem jogi és adminisztratív garancia is. A törvény célja az átláthatóság, a gazdasági visszaélések megelőzése és a vállalkozások felelősségének erősítése.

A székhelyszolgáltatás jogi háttere

A székhelyszolgáltatást a 2017. évi CL. törvény és a Ctv. (Cégnyilvántartásról szóló törvény) szabályozza. Emellett az adóhatósági ellenőrzések irányelvei is hatással vannak a szolgáltatók működésére.

2025-ben kiemelt ellenőrzési pontok:

  • Valódi működés igazolása
  • Kötelező dokumentumkezelés
  • Megfelelő postakezelés
  • Adatszolgáltatási kötelezettség a NAV felé

A legfontosabb székhelyszolgáltató kötelezettségek 2025-ben

1. Írásbeli szerződés megléte

A szolgáltató csak akkor működhet jogszerűen, ha a cég és a szolgáltató között írásban rögzített, hatályos szerződés van. Ennek tartalmaznia kell:

  • a székhely pontos címét,
  • a szolgáltatás időtartamát,
  • a felek kötelezettségeit és jogait.

2. Postakezelés és irattárolás

A törvény előírja, hogy a szolgáltató:

  • átvegye és iktassa a hivatalos küldeményeket,
  • értesítse az ügyfelet a kézhez vett levelekről (pl. NAV, bíróság, ügyvédi felszólítások),
  • legalább 5 évig tárolja az iratokat, amelyek a cég működésével kapcsolatosak.

3. Hozzáférhetőség és képviselet

  • A szolgáltatónak biztosítania kell, hogy az adóhatóság vagy más hatóság személyesen is ellenőrizni tudja a székhelyet.
  • Szükség esetén helyszíni képviseletet is nyújtani kell (pl. NAV ellenőrzés esetén).

4. Adatszolgáltatási kötelezettség

A NAV és más hatóságok kérésére a székhelyszolgáltató:

  • köteles adatot szolgáltatni az ügyfeleiről,
  • biztosítani kell a dokumentumok bemutatását (pl. szerződés, postai értesítések).

Mikor felelős a székhelyszolgáltató?

Egy székhelyszolgáltató nem pusztán „helyet ad”. Ha nem teljesíti a fenti kötelezettségeket, bírságra és akár működési tilalomra is számíthat, sőt: az ügyfelei cége is veszélybe kerülhet (pl. felfüggesztés a cégjegyzékben).

Ezért rendkívül fontos, hogy csak megbízható, jogszabályoknak megfelelő partnert válasszon.

Mire figyeljen a cégvezető székhelyszolgáltatás igénybevételekor?

Ellenőrizze, hogy a szolgáltató:

  • rendelkezik-e minden szükséges engedéllyel,
  • jogszerű szerződést kínál-e,
  • vállalja-e a postakezelést és hatósági együttműködést.

Kérjen írásos tájékoztatást:

  • a szolgáltatás részleteiről,
  • a lehetséges jogi kockázatokról,
  • a lemondás, módosítás feltételeiről.

Ha biztosra akar menni, tájékozódjon előre – a székhelyszolgáltatás nem csak adminisztratív, hanem jogi kérdés is.

Összegzés: A törvény betartása a közös érdek

2025-ben a székhelyszolgáltató kötelezettségei világosan meghatározottak, és azok be nem tartása akár a cég működését is veszélyeztetheti. Egy megbízható szolgáltató választása nem költség, hanem jogi és üzleti biztonság.