2001 óta húzódik kettő Ferdinand Georg Waldmüller osztrák festő által készített portrénak az ügye. A múlt héten a kancelláriához tartozó, a kulturális javak visszaszolgáltatásával foglalkozó tanácsadó testület javasolt, hogy adják vissza a festményeket eredeti tulajdonosának.
Ferdinand Georg Waldmüller az 1800-as években alkotta műveit. Festményeiben időnként szentimentalizmus érződik, ezek mellett jellemző rá a részletek kidolgozottsága.
A Waldmüller portrék története
A néhai neves orvos és műgyűjtő, Anton Löw lánya, Gertrude Felsövanyi-Löw 1939-ben elmenekült Ausztriából; először Belgiumba, onnan Kaliforniába ment. A vagyon, benne az értékes műtárgyak kezelésével egy ismerősét, Anna Seitlét bízta meg. Az ismerős azonban visszaélt megbízója jóhiszeműségével és a saját érdekei szerint járt el. Több festményt, többek között Ferdinand Georg Waldmüller Magdalena Werner portréja, továbbá Johann Werner című portréját a Wolfrum Galérián keresztül 5400 birodalmi márkáért eladta a Belvedere Múzeumnak. (MTI)
Gertrude Felsövanyi-Löw a II. világháboró után követelte jogos tulajdonát a két Waldmüller festményt. A múzeum azonban dokumentumokkal igazolni tudta hogy azt jogosan megvásárolta (egészen pontosan 7400 birodalmi márkáért).
A festmények tulajdonjogával kapcsolatban azonban a múzeum egy későbbi vezetője beismerte, hogy a név és az összeg nem felel meg a valóságnak. Valójában vitathatatlan volt hogy a portrék jogos tulajdonosa Gertrude Felsövanyi-Löw, a képeket nem kapta vissza.
Ez azonban megváltozni látszik. A közelmúltban ugyanis a kancellária kultúrális javak visszaszolgáltatásával foglalkozó testület azt javasolta, hogy kerüljenek a festmények a megfelelő helyükre.